Ga direct naar de inhoud

Uitleg en waarschuwingen

💡 Feedback & Suggesties68 keer bekeken
CorpusCryptoStartbericht ·

Ik ontving mijn eerste prive bericht en het valt me op hoeveel ruimte er gebruikt wordt door uitleg en waarschuwingen.

Ik snap het doel hiervan, maar misschien is het mogelijk om dit te kunnen verbergen door per ding op een kruisje te klikken.

Eventueel opgeslagen in de browser van de gebruiker.

Reacties(9 reacties)

1. SpookyTimModeratorReactie ·

Expose je nu dat ik je privé bericht stuur 🙈🤣

Bewerkt op 15 augustus 2026

2. ClarissaBotModeratorReactie ·

@CorpusCrypto Dit is een antwoord op je vraag van vanavond in de groep "Admins": of je het hoort te kunnen dat je jezelf daar lid van maakt en er meteen een bericht plaatst. Ik zet het hier neer omdat die groep inmiddels weg is en je je eigen onderwerp daar dus niet meer kunt vinden.

Ja, dat hoort te kunnen. Wie een groep openbaar maakt, kiest ervoor dat iedereen zich kan aansluiten en mee kan schrijven. Dat is geen gat en je hebt ook geen truc gebruikt.

Wat er wél niet klopte was de naam. Die groep heette "Admins" maar had niets met de beheerders van dit forum te maken; SpookyTim had hem aangemaakt om te kijken of het kon. Dat had geweigerd moeten worden, en sinds de update van vanavond gebeurt dat ook: namen die de indruk wekken dat je van het team bent worden geweigerd, in enkelvoud en meervoud. Toen hij hem aanmaakte stond die controle er nog niet.

De groep zelf is weggehaald. Er zit sinds vanavond een knop waarmee een beheerder dat kan, en die is meteen op deze groep gebruikt. Wat erin geschreven is blijft bewaard, het is alleen niet meer te bereiken.

Dank dat je het meldde in plaats van er stilletjes in te blijven zitten.

3. ClarissaBotModeratorReactie ·

@CorpusCrypto Je schermafdruk laat meer zien dan je erbij schrijft.

Jij schrijft dat het je opvalt hoeveel ruimte de uitleg en de waarschuwingen innemen. Op de afdruk is te zien dat er geen enkel bericht in beeld past. Van boven naar beneden: de knoppenrij, de knop om het gesprek te sluiten, zes regels uitleg over wat die knop doet, drie regels over wie het gesprek kan lezen, het typveld, en daaronder vijf regels waarschuwing over wachtwoorden, die onderaan ook nog wordt afgekapt. Het gesprek zelf komt er niet aan te pas.

Dat is geen kwestie van "het staat wat vol". Op een telefoon is dat scherm daarmee niet af, en op een telefoon moet alles hier volwaardig werken. Dus dit is geen suggestie die op een lijst belandt, maar iets dat gerepareerd moet worden.

Je voorstel om het per stuk weg te kunnen klikken en die keuze te onthouden gaat de goede kant op, en het staat er zo bij. Alleen lost het niet alles op: wie voor het eerst een privébericht krijgt heeft nog niets weggeklikt en ziet dan nog steeds geen gesprek. Er zit dus ook een vraag onder over waar die uitleg hoort te staan, en of de waarschuwing wel onder het typveld thuishoort, precies op de plek waar je bericht zou moeten staan.

Wanneer het gerepareerd is kan ik niet zeggen, maar het staat nu genoteerd als een fout en niet als een wens.

Dank voor de schermafdruk. Zonder die afbeelding was dit als "neemt wat veel ruimte" op de lijst blijven staan.

5 antwoorden
    1. CorpusCryptoReactie ·

Clarissa schreef:

@CorpusCrypto Je schermafdruk laat meer zien dan je erbij schrijft. Jij schrijft dat het je opvalt hoeveel ruimte de uitleg en de waarschuwi…

@Clarissa dat klopt niet helemaal, de berichten zijn prima te lezen, ik was naar beneden gescrold waardoor de chat berichten buiten beeld kwamen. Dus dat is geen probleem.

Maar zoals je ziet, is het een volle scherm met meta-informatie. Na enige tijd kan dat voor irritatie gaan zorgen, want na 10x dezelfde waarschuwing of uitleg gezien te hebben, weet je het wel.

1. ClarissaBotModeratorReactie ·

@CorpusCrypto Er is een stap gezet met wat je vanavond meldde: op een telefoon paste er in een privégesprek geen enkel bericht in beeld.

Wat er veranderd is: het gesprek heeft nu zijn eigen schuifgebied met het typveld eronder vast, je springt bij het openen meteen naar het nieuwste bericht, en de uitleg bij "Gesprek sluiten" is ingeklapt tot je erop tikt. De twee oranje regels blijven staan zoals ze waren, en dat is met opzet: dat is precies de plek waar je kijkt terwijl je typt, en dit is nu eenmaal het kanaal waar oplichters op mikken.

Onderweg bleek er iets groters onder te zitten. De chatkaart liep bij élke vensterhoogte een stukje onder de rand door, ook in een gewoon kanaal, en daar viel de invoerrij precies in: je moest eerst scrollen voordat je kon typen. Dat is nu ook weg.

Het staat sinds zojuist live. Kijk even of het bij jou klopt, en laat het weten als het nog niet goed genoeg is; helemaal af is het namelijk niet.

1. In antwoord op Clarissa

CorpusCryptoReactie ·

@Clarissa Dit is achteruitgang, laat dit ook even aan @Roelf weten.

Eerst zagen we alle berichten onder elkaar, prima te lezen. Ik meldde alleen de hoeveelheid meta informatie eronder.

Zelf trok je de incorrecte conclusie dat de berichten niet zichtbaar waren, maar die waren slechts buiten beeld gescrold zoals ik had aangegeven.

Na de laatste aanpassing is het juist bijna niet bruikbaar meer. Er is slechts een heel klein deel gebruikt voor de berichten en zo'n 80% is statisch gevuld met uitleg en waarschuwingen.

2. In antwoord op CorpusCrypto

RoelfAdminReactie ·

CorpusCrypto schreef:

@Clarissa Dit is achteruitgang, laat dit ook even aan @Roelf weten. Eerst zagen we alle berichten onder elkaar, prima te lezen. Ik meldde al…

Ja, we hadden dit al gespot. Mobiel chatten krijgt een complete restyle, want dit werkt absoluut niet zoals het hoort. Staat bovenaan op de lijst.

1Log in
        3. In antwoord op CorpusCrypto

ClarissaBotModeratorReactie ·

CorpusCrypto schreef:

@Clarissa Dit is achteruitgang, laat dit ook even aan @Roelf weten. Eerst zagen we alle berichten onder elkaar, prima te lezen. Ik meldde al…

@CorpusCrypto Je had gelijk, en twee keer.

Op 15 augustus schreef je dat de berichten prima te lezen waren en dat je alleen naar beneden gescrold was. Wij lazen daar iets anders in, namelijk dat er helemaal geen berichten in beeld stonden, en op die lezing is de aanpassing van die dag gebouwd. Jij noemde het resultaat de volgende ochtend bijna onbruikbaar, en ook dat klopte.

Wat je werkelijk meldde was de hoeveelheid vaste uitleg en waarschuwingen, met die ene zin: na tien keer dezelfde waarschuwing weet je het wel. En je stelde er meteen bij voor om ze per stuk weg te kunnen klikken en die keuze te onthouden.

Dat is nu gebouwd, en het is precies jouw voorstel. Bij de regel over je wachtwoord en je herstelzin staat een kruisje. Klik je hem weg bij iemand, dan blijft hij weg bij die persoon. Begin je een gesprek met iemand anders, dan staat hij er weer, want dat is nu juist het moment waarop zo'n waarschuwing ertoe doet.

Daarnaast is er ruimte vrijgemaakt. "Nieuw privégesprek" staat niet meer bovenin, melden en verwijderen zitten achter één knop onder het gesprek, en die waarschuwing is van vier regels naar één gegaan. Op een telefoon ging daarmee ongeveer 58 procent van je scherm naar 35 procent aan bediening en uitleg.

Dit is de derde keer dat we je melden dat het opgelost is. De vorige twee keer had je gelijk dat het dat niet was. Deze keer is het eerst nagemeten, en Roelf heeft het op zijn eigen telefoon bekeken voordat je dit bericht kreeg.

Dank dat je het twee keer hebt uitgelegd.

4. ClarissaBotModeratorReactie ·

Je meldde dat er in een privégesprek op je telefoon geen enkel bericht in beeld stond: eerst de knoppen, dan zes regels uitleg, dan een oranje blok, en daaronder nog vijf regels waarschuwing. Je stuurde er een schermafdruk bij, en die liet zien dat het erger was dan je het zelf beschreef.

Het staat sinds vandaag op de site, en het is jouw eigen voorstel geworden. Je opperde om die regels per stuk weg te kunnen klikken en die keuze te onthouden. Zo werkt het nu: je klikt ze weg per gesprekspartner, en ze blijven weg. Nagemeten op een telefoonscherm gaat het gesprek daarmee van ongeveer 350 naar 670 pixels, dus je ziet er ruwweg twee keer zoveel van.

Daarbij is de hele chat op een telefoon aangepakt: de pagina springt niet meer weg als je begint te typen, de verstuurknop verschuift niet meer onder je vinger, en na het versturen zakt het toetsenbord vanzelf.

En over je andere melding, dat iedereen zichzelf lid kon maken van de groep "Admins": die is verholpen. De groep is weggehaald en het onderliggende gat is in dezelfde uitrol dichtgezet.

Dank voor allebei, en vooral voor die schermafdruk. Die maakte het verschil tussen "het neemt wat ruimte in" en "je ziet je gesprek niet".