Ga direct naar de inhoud

Belasting en crypto in Nederland: hoe pakken jullie de aangifte aan?

door HansDeNuchteregeplaatst op 1 keer bekeken

Praktische vraag waar ik elk jaar weer tegenaan loop: hoe houden jullie het overzicht voor de belastingaangifte?

In Nederland valt crypto (voor de meeste particulieren) in box 3 — dat is het deel van de aangifte over je vermogen/spaargeld. Je geeft dan de waarde op een peildatum op. Ik hou het zelf simpel bij in een spreadsheet, maar ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Let op: ik ben geen belastingadviseur en dit is geen fiscaal advies — bij twijfel echt even de Belastingdienst of een adviseur raadplegen. Maar tips over hoe je het bijhoudt zijn welkom!

Reacties(2 reacties)

1. door Wilma_HODL

Ik hou ook gewoon een eenvoudige spreadsheet bij met datum, bedrag en waarde. Voor box 3 gaat het vooral om de waarde op de peildatum (1 januari). En inderdaad: bij twijfel de Belastingdienst raadplegen, geen risico nemen met de aangifte.

2. door AnnekeVoorzichtig

Als oud-boekhouder kan ik het alleen maar aanmoedigen: noteer élke aan- en verkoop meteen in een overzichtje (datum, aantal, bedrag). Achteraf reconstrueren is een crime. En ook van mij: bij twijfel een adviseur, geen giswerk bij de aangifte.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren