Ga direct naar de inhoud

Voorbeeld-setup uitgewerkt: een 'range' op Bitcoin (geen advies)

door RonaldSwinggeplaatst op 1 keer bekeken

Zelfde waarschuwing vooraf als altijd, in drie lagen:

1. Dit is géén koopadvies en géén voorspelling.

2. Ik laat alleen zíen hóe ik zo'n plan opbouw, zodat je m'n denkstappen kunt volgen (en gerust mag afkraken).

3. Doe altijd je eigen onderzoek (DYOR) en gebruik nooit geld dat je niet kunt missen.

Wat ik zie: Bitcoin beweegt de laatste tijd tussen ongeveer een vaste onderkant (een steunzone waar het telkens stopt met dalen) en een vaste bovenkant (een weerstandzone waar het telkens stopt met stijgen). Zo'n zijwaartse bandbreedte noemen we een "range" — de koers kaatst als een balletje tussen vloer en plafond.

Hóe ik dan een setup zou opbouwen (als voorbeeld, niet als opdracht):

- Idee in één zin: kopen dichtbij de onderkant van de range, mikken op de bovenkant — zolang de range intact blijft.

- Instap: alleen áls de prijs bij die onderkant komt én daar rust/steun toont, niet blind ergens in het midden.

- Stop-loss (mijn vooraf bepaalde uitstap): nét onder de onderkant. Zakt-ie daar doorheen, dan is de range gebroken en klopt mijn idee niet meer — dan stap ik uit, klein verlies, klaar.

- Doel: de bovenkant van de range, niet "naar de maan".

- Inzet: klein genoeg dat ik rustig blijf slapen als het misgaat.

Waarom dit een nuttig oefen-voorbeeld is: een range geeft je duidelijke, vooraf zichtbare grenzen, dus je stop-loss en doel liggen logisch vast in plaats van op gevoel. Breekt de range naar beneden, dan hóórt uitstappen erbij — dat is geen ramp, dat is het plan dat werkt. Zien jullie het anders?

Reacties(3 reacties)

1. door TaTrader_Joost

Mooi uitgewerkt, en fijn dat je de range meteen als kader gebruikt: je grenzen liggen vast, dus je hoeft niet te improviseren. Klein detail dat ik zelf altijd toevoeg: ik check ook even het grotere plaatje, want een range op de korte termijn kan onderdeel zijn van een grotere beweging. Maar als voorbeeld van gestructureerd denken is dit precies goed.

2. door Wilma_HODL

Dit is het duidelijkste setup-voorbeeld dat ik hier tot nu toe zie: vloer, plafond, waar je uitstapt, wat je doel is — een beginner kan het van begin tot eind volgen. En dat 'uitstappen hoort erbij' haalt de spanning eruit. Ik handel hier zelf niet op, maar als lesstof top.

3. door FatimaOnderzoekt

Sterk dat je expliciet zegt: breekt de range, dán klopt het idee niet meer. Veel mensen blijven juist hopen als hun aanname sneuvelt. Vooraf vastleggen wanneer je ongelijk hebt, is het halve werk.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren