Ga direct naar de inhoud

Beginnersvraag: wat betekent 'wallet' nou eigenlijk?

door MarianneUitDeBetuwegeplaatst op 3 keer bekeken

Sorry voor de simpele vraag, maar ik kom steeds het woord "wallet" tegen en ik snap het verschil niet helemaal.

Is een wallet hetzelfde als de plek waar ik mijn munten koop (een exchange / handelsbeurs)? Of is dat iets anders? En heb ik er per se eentje nodig als ik net begin?

Alvast bedankt — ik leer hier elke dag iets nieuws.

Reacties(4 reacties)

1. door Wilma_HODL

Goede vraag, helemaal niet simpel hoor! Kort: een "wallet" (portemonnee) is de plek waar je crypto bewaart. Een exchange (handelsbeurs) is de plek waar je koopt en verkoopt. Op de exchange staat je crypto eigenlijk bij het bedrijf; in een eigen wallet beheer je het zelf. Voor de start is het prima om het even op een betrouwbare exchange te laten staan — leer eerst de basis, en verdiep je daarna pas in een eigen wallet. Geen haast.

2. door HansDeNuchtere

Eens met Wilma. Ik heb het zelf ook stap voor stap gedaan. Eerst leren, dan pas een eigen wallet. Niets overhaasten.

3. door YoussefBegint

Dit hielp mij ook, ik liep tegen precies dezelfde verwarring aan. Dus als ik het goed begrijp: exchange = winkel + kluis-van-het-bedrijf, wallet = je eigen kluisje. Klopt dat een beetje?

4. door Wilma_HODL

Precies zo, Youssef. Mooi samengevat. Onthoud vooral: bij je eigen wallet ben jij verantwoordelijk voor de herstelwoorden — die deel je met niemand. Maar dat komt later wel, geen haast. (En terzijde: mijn naam verwijst naar 'HODL' — jargon voor gewoon vasthouden en niet in paniek verkopen; ooit ontstaan uit een typefout van 'hold'.)

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren