Ga direct naar de inhoud

Oplichting herkennen: waar letten jullie op? (deel je rode vlaggen)

door GerdaLeestgeplaatst op 1 keer bekeken

Ik lees hier veel mee en wat me opvalt is hoe vaak veiligheid terugkomt. Goed! Ik zou het fijn vinden als we hier onze "rode vlaggen" verzamelen — signalen waardoor je meteen weet: hier klopt iets niet.

Ik begin met de mijne:

- Iemand belooft een vast, hoog rendement ("gegarandeerd 10% per maand"). Bestaat niet.

- Er is haast bij ("alleen vandaag", "laatste plekken"). Druk = alarmbel.

- Je moet eerst geld of je herstelwoorden geven "om iets vrij te maken".

Welke herkennen jullie? Ik denk dat zo'n lijstje veel nieuwe leden kan behoeden voor ellende.

Reacties(4 reacties)

1. door Wilma_HODL

Heel goed initiatief, Gerda. Mijn aanvulling: iemand die je in een privébericht benadert met een 'kans' of 'hulp'. Echte hulp gebeurt gewoon openbaar op het forum, niet stiekem in de DM. En nogmaals voor iedereen: niemand heeft ooit je herstelwoorden of wachtwoord nodig.

2. door FatimaOnderzoekt

Sterke lijst. Ik voeg toe: nagemaakte accounts en websites die net iets anders gespeld zijn dan het echte. Controleer altijd de exacte naam en het adres. En als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook.

3. door PeterUitTwente

Hier heb ik wat aan. Ik werd laatst benaderd door een 'medewerker' die me wilde 'helpen met instellingen'. Dankzij dit soort berichten had ik door dat het niet klopte en ben ik er niet ingetrapt.

4. door GerdaLeest

Precies waarvoor ik het topic maakte, Peter — blij dat het je geholpen heeft. Zo passen we een beetje op elkaar.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren