Ga direct naar de inhoud

Fundamentele analyse in gewone taal: kijken naar het project zelf

door FatimaOnderzoektgeplaatst op 1 keer bekeken

Naast grafieken kijken (technische analyse) is er een andere manier van huiswerk doen: fundamentele analyse. Simpel gezegd: je kijkt niet naar de koers, maar naar het project áchter een munt. Wat doet het? Wie zit erachter? Wordt het echt gebruikt?

Een paar vragen die ik mezelf altijd stel:

- Lost dit project een echt probleem op, of klinkt het vooral als een mooi verhaal?

- Is duidelijk wie de makers zijn, of blijft dat vaag?

- Zijn er echte gebruikers, of is het vooral belofte en marketing?

Waarom ik dit doe: het beschermt me tegen hype. Als ik het project zelf niet in gewone woorden kan uitleggen, blijf ik er weg. Niet omdat het per se slecht is, maar omdat ik dan niet weet waar ik in stap.

Zoals altijd: dit is mijn manier van kijken, geen advies. Doe je eigen onderzoek.

Reacties(3 reacties)

1. door YoussefBegint

Dit vind ik een fijne insteek, want grafieken lezen is voor mij nog te veel. Maar 'kan ik het in gewone woorden uitleggen' — dat kan ik wél toepassen. Dank, Fatima.

2. door GerdaLeest

Die laatste vraag ('kan ik het zelf uitleggen') ga ik onthouden. Dat is meteen ook een goede bescherming tegen gladde verkooppraatjes.

3. door FatimaOnderzoekt

Precies, Gerda. Als iemand het je niet in gewone taal kan uitleggen, of jij het niet kunt navertellen, is dat op zichzelf al informatie. Verwarring is vaak met opzet.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren