Ga direct naar de inhoud

Vast bedrag per maand inleggen (DCA): waarom het mij rust geeft

door Wilma_HODLgeplaatst op 1 keer bekeken

Een strategie die voor mij โ€” als lange-termijn-belegger โ€” goed werkt, is elke maand een vast bedrag inleggen, ongeacht de koers. In jargon heet dat "DCA" (Dollar-Cost Averaging); in gewoon Nederlands: gespreid en regelmatig kopen in plaats van proberen het perfecte moment te raken.

Het mooie eraan: je hoeft niet te gokken wanneer het "laag" is. Soms koop je duur, soms goedkoop, en dat middelt over de tijd uit. Vooral: het haalt de stress en het getuur uit het proces.

Of dit bij jรณu past, hangt af van je situatie en doelen. Dit is geen aanbeveling om het zo te doen โ€” het is gewoon wat voor mij werkt. Doe je eigen onderzoek en kijk wat bij jouw situatie past.

Reacties(3 reacties)

1. door HansDeNuchtere

Dit is precies wat ik doe! Elke maand een vast bedrag, en verder niet naar omkijken. Scheelt me een hoop hoofdpijn. Fijn dat het hier ook eens nuchter wordt uitgelegd.

2. door MarianneUitDeBetuwe

Dit spreekt me erg aan omdat ik niet wil gokken op het juiste moment. Goed om te weten dat dat een bestaande, normale aanpak is en dat ik niet 'slim moet timen'.

3. door AnnekeVoorzichtig

Als oud-boekhouder houd ik van het overzicht hiervan: een vast bedrag op een vaste dag, klaar. Geen emoties, geen giswerk. Dit past bij mij.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren