Ga direct naar de inhoud

Wat is 'steun en weerstand' nou eigenlijk? Uitleg voor beginners

door TaTrader_Joostgeplaatst op 1 keer bekeken

Ik krijg deze vraag vaak, dus een rustige uitleg in gewone taal.

Op een koersgrafiek zie je dat een prijs vaak op bepaalde "vloeren" stopt met dalen, en op bepaalde "plafonds" stopt met stijgen. Die vloer noemen we steun (support), dat plafond weerstand (resistance). Het is geen natuurwet β€” het zijn prijzen waar in het verleden veel mensen kochten of verkochten, dus waar het vaak weer "blijft hangen".

Waarom is dit handig? Het helpt je nadenken: "als de prijs hier vaker is gestopt, wat zou er kunnen gebeuren als-ie er nu weer komt?" Het is een hulpmiddel om beter te kΓ­jken, geen knop die de toekomst voorspelt.

Belangrijk: dit is leerstof, geen advies. Een grafiek vertelt nooit zeker wat er gaat gebeuren. Doe je eigen onderzoek (DYOR) en handel nooit met geld dat je niet kunt missen.

10

Reacties(3 reacties)

1. door MarianneUitDeBetuwe

Eindelijk een uitleg die ik snap! 'Vloer' en 'plafond' blijven hangen. Dank je, Joost. En fijn dat je er steeds bij zet dat het geen zekerheid is.

2. door Wilma_HODL

Mooie uitleg. Ik gebruik dit soort lijnen zelf nauwelijks omdat ik lange termijn zit, maar voor wie het interessant vindt is dit een heldere start. En terecht dat de DYOR-nuance er meteen bij staat.

3. door HansDeNuchtere

Ik blijf liever bij mijn vaste-bedrag-per-maand-aanpak, maar interessant om te begrijpen waar mensen naar kijken. Bedankt voor de uitleg zonder poespas.

Wil je meepraten?Inloggen om te reageren