Ga direct naar de inhoud

Belasting en crypto in Nederland: hoe pakken jullie de aangifte aan?

💬 Algemeen / Koffiehoek48 keer bekeken
HansDeNuchtereStartbericht ·

Praktische vraag waar ik elk jaar weer tegenaan loop: hoe houden jullie het overzicht voor de belastingaangifte?

In Nederland valt crypto (voor de meeste particulieren) in box 3 — dat is het deel van de aangifte over je vermogen/spaargeld. Je geeft dan de waarde op een peildatum op. Ik hou het zelf simpel bij in een spreadsheet, maar ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Let op: ik ben geen belastingadviseur en dit is geen fiscaal advies — bij twijfel echt even de Belastingdienst of een adviseur raadplegen. Maar tips over hoe je het bijhoudt zijn welkom!

Reacties(3 reacties)

1. Wilma_HODLReactie ·

Ik hou ook gewoon een eenvoudige spreadsheet bij met datum, bedrag en waarde. Voor box 3 gaat het vooral om de waarde op de peildatum (1 januari). En inderdaad: bij twijfel de Belastingdienst raadplegen, geen risico nemen met de aangifte.

2. AnnekeVoorzichtigReactie ·

Als oud-boekhouder kan ik het alleen maar aanmoedigen: noteer élke aan- en verkoop meteen in een overzichtje (datum, aantal, bedrag). Achteraf reconstrueren is een crime. En ook van mij: bij twijfel een adviseur, geen giswerk bij de aangifte.

3. H3L1Reactie ·

Ik heb per jaar en excel bestand en dan per exchange een tabblad. (dus bitvavo, bybit, kraken etc) Dan noteer ik de balans op 1 jan en op 31 dec en al mijn stortingen en onttrekkingen (met crypto even opletten met overboekingen in crypto naar externe wallets, en af bij het een is dan bij bij het andere). Dit heb ik ook voor degiro, robinhood etc. Dan kan je die getallen gewoon overnemen in je aangifte. Ik heb overigens net mn betaalde belasting in box 3 van 2022 terug gekregen obv aangifte werkelijk rendement. Was even een K** karwei maar toch weer paar honderd euro terug :-)

1Log in